Czechy - Czeski Raj - Hruba Skała, Jicin, Zamek Kost - relacja z wakacji

Zdjecie - Czechy - Czeski Raj - Hruba Skała, Jicin, Zamek Kost

Czeski Raj nie bez powodu nosi taką nazwę. Znajdują się tu doliny, liczne miasta skalne przeplatane łąkami i krajobrazem drewnianej architektury. Na każdym kroku zadziwiają zamki i romantyczne pałace. Są tu szlaki turystyczne piesze i rowerowe. Na zwiedzenie Czeskiego Raju należy zarezerwować sobie przynajmniej trzy dni.

Kolejny dzień w Czeskim Raju zaczęliśmy od Hrubej Skały. Pod nazwą Hruba Skała kryje się zamek i położone u jego podnóża skalnego miasto, drugie pod względem atrakcyjności w Czeskim Raju. Charakterystyczna panorama skał z zamkiem w tle przypomina nieco naszą polską Pieskową Skałę.

Średniowiecza warownia powstała w XIV wieku, wzniesiono ją na niedostępnych skałach. Obecnie w rozległym kompleksie zamkowym mieści się ekskluzywny hotel. Zwiedzać można wieżę i otwarty z jednej strony dziedziniec, skąd roztaczają się piękne widoki.

Zwiedzając zamek warto wybrać się do skalnego miasta oznaczonym szlakiem zielonym z parkingu przed zamkiem. Trasa ma ok. 1,5 km długości. Parking oczywiście jest płatny i cena jest zależna od tego na jak długo zostawiamy auto - ponad 2 godz. opłata wynosi 80 koron czeskich.

Jicin - niewielkie miasto kojarzone jest głównie z rozbójnikiem Rumcajsem, bohaterem znanej kreskówki dla dzieci. Ze względu na swoje położenie nazwane jest bramą do Czeskiego Raju. Zwiedzić tu można starówkę, na której stoi kamienna wieża pochodząca z XVI wieku - jest jedną z trzech wież broniących dostępu do miasta. Jiciński rynek jest prawie kwadratowy. Otaczają go głównie renesansowe kamienice z podcieniami.

Tutaj zatrzymaliśmy się w kafejce i rozkoszowaliśmy się błogim lenistwem i chłonęliśmy atmosferę tego spokojnego miasteczka. W jednej z kafejek (zaraz przy wieży) zjedliśmy przepyszne ciasto z owocami. Po przejściu szlaku do Skalnego miasta i zwiedzeniu Hrubej Skały mogliśmy wreszcie odpoczywać.

Na koniec jeszcze zostawiliśmy sobie Zamek Kost - najlepiej zachowany zamek w Czechach. Na miejscu okazało się jednak, że akurat w tym dniu zamek był niedostępny dla zwiedzających - kręcono jakiś film. Udało nam się tylko obejść zamek dookoła i wypatrzeć sprzęt i ekipę operatorską.

Szkoda, bo zamek jest naprawdę imponujący - idealnie zachowana warownia na skale nad wodą. Masywne obronne mury zwieńczone są blankami (zębami, pomiędzy którymi kryje się wolna przestrzeń), a nad gotyckim zamkiem góruje kamienna wieża.

Szukasz wycieczki? Zobacz nasze propozycje wakacji w Czechach:

znaleźliśmy kemping w niedalekiej odległości od Hrubej Skały - 11 km - kemping „Czeski Raj” - www.kemping.kneznice.cz - kemping bardzo czysty, zadbany, niewielki.