Polska - Wetlina i Połonina Wetlińska - relacja z wakacji

Zdjecie - Polska - Wetlina i Połonina Wetlińska

W Bieszczadach spędziliśmy tydzień. Pogoda była rewelacyjna, poza jednym dniem kiedy padał deszcz. Wchodziliśmy na Połoninę Wetlińską w deszczu. Na szczycie połoniny gęsta mgła przesłaniała widoki, wiał wiatr, a i tak byliśmy szczęśliwi, że udało nam się tam wejść mimo złych warunków atmosferycznych.

Na pierwszy dzień mieliśmy zaplanowaną trasę, którą podała Margotka w opisie swojej podróży: Wetlina - Przełęcz Orłowicza - Połonina Wetlińska z dojściem do Schroniska Chatka Puchatka. Z Wetliny można wejść szlakiem na przeciwko sklepu ABC. Na Przełęcz Orłowicza wejście zajęło nam 2 godz. Od Przełęczy odbiliśmy jeszcze na Smerek (ok. 20 minut), następnie połoniną do Schroniska - ok. 3 godz. Na całej długości rozciąga się szlak czerwony.

Wyruszając na bieszczadzkie szlaki należy wziąć pod uwagę fakt, że zejście ze szlaków nie prowadzi do parkingu, jeśli np. zostawimy samochód musimy liczyć się z tym, że trzeba będzie do niego dojść droga asfaltową czasem wiele kilometrów :(. Nie ma też wielu schronisk, dlatego należy zaopatrzyć się w napoje przed wyjściem na szlak. Wejście na szlaki nie jest łatwe, często błotniste, więc konieczne jest dobre obuwie.

Noclegi zabukowaliśmy na miejscu w kwaterze prywatnej. Dogodne miejsce - w pobliżu szlaków, sklep spożywczo - przemysłowy po drugiej stronie ulicy.

Połonina Wetlińska - rozległa połonina, wydzielona na wschodzie i południu dolinami górnej Wetliny, Wetlinki i Prowczy, od zachodu oddzielona od masywu Smereka obniżeniem Przełęczy Orłowicza. Wierzchołki połoniny są jednymi z najlepszych punktów widokowych w Bieszczadach nic więc dziwnego, że są oblegane przez wielu turystów.

Wetlina - położona jest w najwyższej części Bieszczadów, nad potokiem Wetlinka. Ta stosunkowa niewielka miejscowość jest najlepiej zagospodarowanym ośrodkiem turystycznym i letniskowym w wysokiej części Bieszczadów. Tuż pod wsią przebiegają granice Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Kursuje tu wiele autobusów z Sanoka, Krosna i Rzeszowa. Przez miejscowość przebiega obwodnica bieszczadzka oraz liczne szlaki, co czyni z niej rewelacyjny punkt wypadowy w góry.

Warto odwiedzić tutejszą knajpę „Bazę ludzi z mgły”, w której panuje dość osobliwy klimat, można tu spotkać górskich wędrowców, napić się piwka i odpocząć. Polecamy także kawiarenkę „Stare Sioło” z pyszną kawą i domowym ciastem z sezonowymi owocami.