Polska - Pińczów - relacja z wakacji

Zdjecie - Polska - Pińczów

Cóż można oglądać w miejscu o nazwie ze skojarzeniami, a można. Nocleg na wsi w dolinie Nidy kilka kilometrów od znanych Zakładów i pętla z odwiedzeniem Szydłowa i Buska.

W pobliżu Pińczowa znajduje się kilka ważnych historycznie i ciekawych turystycznie miejsc (Chęciny, Jędrzejów, Wiślica), ale tam już byliśmy. Rozpoczynamy objazd od obejrzenia przez ogrodzenie zrujnowanego pałacu w Śladkowie, a następnie jedziemy do Chmielnika. Oglądamy rynek z XIX w. domami, barokową farę z 1783 r. oraz zrujnowaną XVII w. synagogę.

Ruszamy dalej w kierunku Szydłowa. Zatrzymujemy się w Grabkach Dużych i idziemy oglądać harem kasztelana. Jak chce tradycja wykupiony z tureckiej niewoli kasztelan zbudował tu barokowy pałac o oryginalnym centralnym założeniu, gdzie z centralnej sali prowadzą osobne schody do pokoików w skrzydłach. Pierwotnie pałac funkcjonował jako harem właśnie, jako że kasztelan był czuły na wdzięki niewieście. Do środka nie można było wejść, więc haremowych opowieści nie weryfikujemy. Obok pałacu znajduje się tablica informująca o pobycie Naczelnika Piłsudskiego.

Dojeżdżamy do Szydłowa - dzisiaj zabytkowa położona na wzgórzu wieś, która z czasów świetności ma liczne pozostałości. Miasto z czasów Kazimierza Wielkiego - najładniejszy chyba w Polsce centralnej średniowieczny zespół miejski otoczony murami obronnymi (700 m.). Oglądamy stojący na wzgórzu obronny gotycki kościół Wszystkich Świętych i stojącą naprzeciw niego Bramę Krakowską, która wprowadza w obręb otoczonego murami starego miasta. Następnie idziemy wzdłuż murów i wchodzimy przez furtę przy gotyckiej farze (1355 r.), którą oglądamy w środku - w ołtarzu gotycki tryptyk. Przy farze gotycka dzwonnica przerobiona z baszty miejskiej. Następnie przez dawny rynek udajemy się do późnogotyckiej synagogi, którą oglądamy również wewnątrz, a następnie do trwałej ruiny zamku zbudowanego przez Kazimierza Wielkiego w XIV w. W tzw. skarbczyku (1528 r.) przebudowanym z baszty zamkowej znajduje się muzeum regionalne.

Z Szydłowa jedziemy do Buska Zdroju, gdzie z rynku aleją ze starymi drzewami, idziemy do Zdrojowiska posmakować wód. Na mój gust wody te nadają się raczej do stosowania zewnętrznego niż do smakowania. W okolicach Buska znajdują się atrakcje przyrodnicze - groty gipsowe, zapadliska (wieś Siesławice), rezerwat (Skorocice) stepowy z krasem gipsowym oraz rezerwat Owczary. Tam jednak nie zaglądaliśmy.

Z Buska jedziemy więc do Pińczowa. Oglądamy rynek, kościół parafialny, popauliński „Belweder”, w którym muzeum regionalne, zespół pałacowy Wielopolskich, renesansową basztę ogrodową, resztki zamku i górującą nad miastem kaplicę św. Anny dzieło Santi Gucciego. Kończymy pętlę i jedziemy na nocleg.

Dla szukających dodatkowych inspiracji informacje przyrodnicze z rejonu Pińczowa - obok wsi Skowronno rezerwat roślin stepowych, w Michałowie była stadnina koni arabskich, wieś Krzyżanowice wzgórze gipsowe z florą i fauną stepową (18 ha rezerwat) oraz Bogucice rezerwat dębowo-grabowy „Grabowiec” z naturalnymi stanowiskami roślin stepowych. Do tego możliwość spływów kajakowych Nidą więc jest tu wiele ciekawostek znacznie przekraczających możliwości jednego dnia, który tutaj spędziłem.