Przypomina o tym wszystkim Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji (UOKiK), który w ubiegłym roku wydał 50 decyzji związanych z działalnością na rynku turystycznym, a suma nałożonych przez UOKiK kar wyniosła 6,8 mln zł. Dlatego każdy konsument powinien znać swoje prawa, szczególnie w tak ważnych kwestiach jak
zmiana ceny imprezy,
koszty rezygnacji czy
odpowiedzialność za bagaż.
Obecnie klienci kupujący wycieczkę w ofercie first minute, na kilka miesięcy wcześniej, obawiają się zmiany ceny. Należy tutaj pamiętać że zmiana ceny (w praktyce jej zwiększenie) może odbyć się w sytuacji wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Zawsze w takim wypadku biuro podróży ma obowiązek udokumentowania wpływu zmiany ceny. W przypadku gdy klient biura podróży nie godzi się na zmianę ceny, touroperator zobowiązany jest zwrócić mu wszystkie wpłacone przez niego pieniądze. Tutaj należy zwrócić uwagę na niezgodne z prawem
zapisy w umowach niektórych biur podróży, które nie chcą zwracać całej kwoty wpłaconej przez klienta.
Za takie praktyki UOKiK ukarał w ubiegłym roku cztery biura podróży (Oasis Tours z Warszawy, Rainbow Tours z Łodzi, Viva Tours z Chorzowa oraz Witours z Bielska-Białej) na karę ponad 700 tys. zł. Nie wspominając już o biurze podróży Triada, która w dostała ponad 4 mln kary.
Warto więc pamiętać o swoich prawach, i tak:
- cena imprezy nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem. Ponadto pamiętajmy że opisowe oferty nie koniecznie muszą być jednoznacznie rozumiane przez nas i przez biuro podróży. Hotel 3-gwiazdkowy w Egipcie czy Tunezji to inny standard niż w Polsce. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej - mamy prawo do reklamacji;
- reklamować możemy wiele czynników z których składa się oferta. Nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, również zgubiony bagaż, opóźniony samolot czy dalszą odległość od plaży
- w przypadku, gdy organizator imprezy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze. Jeśli jest ono droższe nie może żądać od konsumenta dopłaty, w przypadku gdy jest tańsze, organizator jest zobowiązany do zwrotu różnicy.
Reklamacje najlepiej składać jak najszybciej u organizatora imprezy, koniecznie na piśmie, które będzie podstawą do żądania roszczeń.