O odszkodowaniach dla pasażerów samolotów pisaliśmy niedawno w artykule
Odszkodowanie za opóźniony lot. Co jednak z osobami, które podróżują np. autokarem?
Opóźnienia.Zaglądając do unijnego rozporządzenia, zacznijmy od opóźnień. Jeśli trasa przejazdu jest dłuższa niż 250 kilometrów, a kurs został odwołany, opóźniony o ponad dwie godziny, lub przewoźnik sprzedał więcej biletów niż miejsc w autokarze - pasażerowi przysługuje 100% zwrotu kosztu biletu.
Odwołanie kursu.Jeśli z jakichkolwiek przyczyn kurs zostanie odwołany, lub opóźnienie wynosi ponad 90 minut, przewoźnik zobowiązany jest zagwarantować pasażerom posiłki oraz ewentualnie zakwaterowanie (w przypadku, gdy trasa przejazdu jest dłuższa niż 250 kilometrów).
Wypadki drogowe.Gdy wydarzy się wypadek drogowy, osoby podróżujące autobusami i autokarami mają prawo do odszkodowania w przypadku uszkodzenia lub utraty bagażu. Jeśli w danym zdarzeniu drogowym ktoś poniesie śmierć, przewoźnik zobowiązany jest wypłacić odszkodowanie.
Dyskryminacja i osoby niepełnosprawne.Rozporządzenie zakazuje także dyskryminacji pasażerów (np. ze względu na kolor skóry, przynależność religijną, czy orientację seksualną) w odniesieniu do cen biletów. Ponadto osobom niepełnosprawnym należy się odpowiednia, bezpłatna pomoc zarówno na dworcach autobusowych, jak i w autobusie lub autokarze.