35 biur podróży, które przyłączyły się do akcji organizacji ekologicznej WWF Polska „Pamiątka, która nie krzywdzi”, poinformuje swoich klientów o zakazie przywożenia pamiątek wykonanych z zagrożonych gatunków zwierząt i roślin.
Akcja zachęca także do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym WWF z atrakcyjnymi nagrodami. Start konkursu już 1 lipca. Honorowym Ambasadorem akcji „Pamiątka, która nie krzywdzi” jest podróżniczka Beata Pawlikowska.
Kupując portfel ze skóry krokodyla lub bransoletkę z kości słoniowej nie tylko przyczyniamy się do cierpienia zwierząt, ale także do wymierania ich całych populacji. Każdy zakup zachęca kłusowników i producentów do kolejnych polowań w celu pozyskania skór i innych fragmentów zwierząt. Ciesząc się zainteresowaniem kupców, liczą oni na coraz większy zysk. W efekcie aż 30 000 gatunków na całym świecie zagrożonych jest wymarciem właśnie z powodu międynarodowego handlu, m.in. związanego z przywożeniem pamiątek z podróży.
Aby zwiększyć świadomość problemu, WWF Polska zainicjował akcję „Pamiątka, która nie krzywdzi” skierowaną do polskich turystów. Akcję objęła patronatem Polska Izba Turystyki, a do współpracy zaproszone zostało ponad 70 biur podróży z całej Polski. Zgłosiło się 35 biur, których klienci z plakatów, ulotek i specjalnych bezpłanych poradników dowiedzą się, jakich pamiątek nie należy przywozić z wyjazdów i jak wziąć udział w konkursie fotografnicznym WWF. W materiałach organizacja tłumaczy, dlaczego warto zrezygnować na przykład z kupowania maści z tygrysa, wywożenia z Egiptu koralowców i zaspokajania innych kaprysów pamiątkarskich.. WWF zachęca zamiast tego, aby podczas podróży fotografować zwierzęta i rośliny w ich naturalnym środowisku.
Cieszymy się, że na polskim rynku są biura, które chcą edukować turystów. W naszej opinii, firmy turystyczne są do pewnego stopnia odpowiedzialne za zachowanie swoich klientów i powinny zawsze tłumaczyć i ostrzegać, m.in. przed przywożeniem nielegalnych pamiątek wykonanych z zagrożonych zwierząt lub roślin. W przeciwnym wypadku ich klientów może spotkać na granicy nieprzyjemna niespodzianka. Szkoda, że nie wszystkie zapraszane biura wyraziły chęć współpracy - czyżby nie dbały o swoich klientów? - pyta Magda Romanowicz, kierownik projektu „Ograniczenie nielegalnego handlu ginącymi gatunkami w Polsce” WWF Polska.
Internetowy konkurs fotograficzny „Pamiątka, która nie krzywdzi” startuje 1 lipca. Wystarczy wejść na stronę wwf.pl i zgłosić od jednego do trzech zdjęć o tematyce przyrodniczej własnego autorstwa, wykonanych podczas wakacyjnych podróży. O wyniku konkursu zadecydują głosy internautów i jury złożonego z pracowników WWF Polska. Nagrody w konkursie - 3 lustrzanki cyfrowe wraz z torbami fotograficznymi ufundowała firma SONY Poland. Kolejnych 7 nagród - albumy fotograficzne - ufundował WWF Polska. Nagrodą za najlepsze podwodne zdjęcie jest kurs nurkowania w Egipcie od Centrum Turystyki Podwodnej Nautica. Empik Foto ufundował także 10 kodów upoważniających do 25% zniżki na odbitki. 10 najlepszych prac zostanie pokazanych na wystawie zorganizowanej przez WWF na zakończenie konkursu.
Akcję edukacyjną WWF popiera podróżniczka Beata Pawlikowska, która została jej Honorowym Ambasadorem. Cieszę się, że zaproszono mnie do projektu WWF Polska „Pamiątka, która nie krzywdzi”. Podczas organizowanych przeze mnie wypraw bardzo często stykam się z problemem nielegalnego handlu zagrożonymi gatunkami. Zawsze wtedy wyjaśniam, że kupowanie takich pamiątek to wspieranie krzywdy i cierpienia zadawanego zwierzętom. A poza tym jest to też łamanie prawa, co może mieć poważne konsekwencje. Widziałam jak cierpią zwierzęta przez ludzką bezmyślność i dlatego chcę o tym mówić - powiedziała podróżniczka.
Patronat nad akcją „Pamiątka, która nie krzywdzi” objęła Polska Izba Turystyki oraz Onet.pl. Akcję wspiera 35 biur podróży, 7 magazynów oraz portale internetowe, w tym serwis www.travelmaniacy.pl.
Brak komentarzy. |