Ich rola to możliwość transportu z jednego brzegu na drugi, jednak mosty, które dziś można podziwiać niemal na całym świecie, to nie tylko zwykłe przeprawy, ale swoiste dzieła architektury.
Pierwsze mosty godne podziwu budowali Rzymianie. Ponte di Augusto wznosił się nad rzeką Nera w miejscowości Narni. W czasach rzymskich przęsła liczyły 43 metry. Na początku naszej ery był to największy most ówczesnego świata. Kolejny to most nad Dunajem, liczący 52 metry długości.
Dzisiejszy najdłuższy most liczy, bagatela, ponad 38 kilometrów! Z jednego jego krańca nie widać drugiego. Biegnie przez jezioro Pontchartrain na północ od Nowego Orleanu. Pontchartrain to jezioro płytkie, liczące około 4 metrów głębokości. To oczywiście znacznie ułatwiło budowę mostu, który stał się najszybszym połączeniem miasta z dzielnicami na drugim brzegu jeziora. Niestety przejazd na drugą stronę wiąże się z opłatą, ale tylko jednorazową w stronę miasta, która wynosi 3 dolary. Most owszem, jest długi, ale sama konstrukcja pozostawia wiele do życzenia, przypomina bowiem zwykły betonowy wiadukt.
Chińczycy natomiast postanowili połączyć Szanghaj z przemysłowym miastem Ningbo. Dzięki mostowi Hangzhou Bay Bridge droga, którą trzeba przebyć, aby dostać się z jednej miejscowości do drugiej, skróciła się z 400 do 280 km. Konstrukcję zaprojektowano tak, by mogła wytrzymać uderzenia tajfunów. Trzeba było też rozwiązać trudności związane z tzw. pływającym gruntem i wielokierunkowymi prądami morskimi. Most kosztował blisko 1,2 mld euro. Przygotowanie planów wymagało dziewięciu lat konsultacji i ponad 120 technicznych studiów z udziałem ponad 700 ekspertów z całego świata! Tuż po otwarciu, ponad 300 kierowców dostało mandaty, nie za przekroczenie prędkości (dopuszczalna prędkość wynosi 100 km/h), tylko za zatrzymywanie się w miejscach niedozwolonych w celu podziwiania widoków i robienia zdjęć.
Mosty, które robią wrażenie to te, które spinają odległe brzegi za pomocą długich przęseł. Najbardziej znane tego typu konstrukcje to mosty wiszące. Pierwszy taki most zbudowano w 1801 roku w Filadelfii. W 1937 roku powstał za to jeden z najbardziej znanych mostów wiszących - Golden Gate w San Francisco. Belka jezdni zawieszona jest na dwóch potężnych kablach. Każdy z nich składa się z 27 tysięcy metalowych linek. Most został uznany za jeden z cudów architektury Ameryki, symbol San Francisco i najpiękniejszy most świata.
Most wiszący, uznawany za najdłuższy na świecie leży w Japonii. Zbudowano go w 1998 roku i nazwano Akashi Kaikyo. Połączył miasto Kobe z wyspą Akashi. Długość wszystkich kabli, użytych do budowy mostu wynosi 300 tysięcy kilometrów, to wystarczyło by na okrążenie Ziemi siedem i pół razy. Ogromne grube liny nośne utrzymują 6-pasmową autostradę zawieszoną 65 metrów nad lustrem wody! Całkowita długość to 3911 metrów. Prawie 2 kilometry autostrady wiszącej w powietrzu bez żadnego podparcia! W wyniku trzęsienia ziemi w 1995 roku przęsła mostu oddaliły się o około 90 centymetrów, trzeba było zatem jeszcze go wydłużyć, choć nie uwzględniono tego w planach pierwotnych. Do mostu należą zatem trzy rekordy, jest on najdłuższym, najwyższym i najdroższym mostem wiszącym świata.
Najdłuższy most w Europie wybudowali Duńczycy. Połączył on wyspy - Zelandię i Fionię. Przeprowadzono go nad cieśniną – Wielki Bełt. W środkowej części cieśniny wykorzystano naturalną wyspę Sprogo. Długość mostu wynosi 6790 metrów. Most podwieszono, aby umożliwić ruch statków przez Wielki Bełt.
Brak komentarzy. |