Jak Polacy skarżą się na linie lotnicze
Odwołane loty czy odmowa przyjęcia na pokład samolotu, to najczęstsze skargi zgłaszane przez pasażerów do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Łącznie w 2009 r. Polacy złożyli ponad tysiąc skarg. Liczba ta jest dużo niższa w porównaniu do 2008 r., wtedy to do ULC wpłynęło ponad 1500 skarg.
Największa ilość skarg (538) zgłaszanych przez podróżnych dotyczyła odwołania lotów, 72 osobom odmówiono wejścia na pokład samolotu, a 63 osoby skarżyły się na opóźnienia. Jak można było się spodziewać, ze względu na charakter pracy przewoźników, najwięcej zażaleń dotyczyło tanich linii lotniczych - 428. Na linie tradycyjne wpłynęło do ULC 288 skarg.
Zdaniem rzeczniczki prasowej ULC Katarzyny Krasnodębskiej główną przyczyną mniejszej ilości skarg w 2009 r. była mniejsza ilość lotów wykonywanych przez przewoźników, spowodowana kryzysem gospodarczym. Taki stan rzeczy pozwolił liniom lotniczym na większą regularność wykonywanych połączeń.
Pasażerowie, którzy uważają że ich prawa zostały naruszone przez linie lotnicze, mogą zgłaszać skargi do działającej w ramach ULC Komisji Ochrony Praw Pasażerów. Każde ze zgłoszeń jest rozpatrywane indywidualnie.
Należy pamiętać że w przypadku opóźnień lotów, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerom posiłków, a gdy zajdzie taka potrzeba noclegu i transportu do i z miejsca zakwaterowania. Za loty odwołane lub znacznie opóźnione, pasażerowi przysługuje zwrot zapłaconej kwoty za bilet.
ULC może nakładać kary na przewoźników, z czego maksymalna kara to 4800 zł. W ubiegłym roku łączna suma kar nałożonych przez ULC wyniosła 143 tys. zł.
Fr / 2010-01-29
Komentarze: