Fuzje i przejęcia wśród polskich touroperatorów
W Polsce działa w chwili obecnej ponad 3 tys. biur podróży, z czego pozycją lidera może pochwalić się kilkanaście z nich. Jak podała „Rzeczpospolita” liczba „gigantów” niedługo może skurczyć się do kilku podmiotów.
Do liderów w branży turystycznej należą biura podróży, które rocznie sprzedają co najmniej 50 tys. wycieczek. Takich firm obecnie jest kilkanaście. W związku z trwającą konsolidacją na rynku turystycznym, liczba ta może zmniejszyć się do 4-5 firm, które pozostaną liderami w branży. Szacuje się że każda z nich będzie sprzedawała rocznie około 200 tys. wycieczek.
Rainbow Tours, touroperator notowany na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) szykuje właśnie dwa przejęcia. Jak powiedział „Rzeczpospolitej” wiceprezes firmy Remigiusz Talarek, są to spółki ze średniej półki, pierwsza z transakcji jest już finalizowana.
Inna spółka, również notowana na GPW, Travelplanet przygotowuje się do fuzji z czeską firmą turystyczną Invia. Analizy ekonomiczne w sprawie tego przedsięwzięcia zostały już zakończone, teraz decyzja zostanie podjęta przez akcjonariuszy Travelplanet.
Na początku roku głośno było o przejęciu mającego problemy finansowe biura podróży Orbis Travel, które to za kwotę 30 mln zł. zostało sprzedane funduszowi Enterprise Investors.
Konsolidacja firm na rynku pozwoli na redukcję kosztów i obniżenie cen oferowanych wycieczek. A sytuacja nie jest wesoła, branża mocno ucierpiała w skutek kryzysu gospodarczego, dodatkowo wojna cenowa doprowadziła do sytuacji w której niektóre biura sprzedawały wycieczki na granicy opłacalności.
Aby utrzymać się na rynku i jednoczenie być konkurencyjnym biura obniżyły swoje marże, teraz na jednej sprzedanej wycieczce zarabiają średnio 2-3 procent. Konsolidacja rynku i obniżanie kosztów działania touroperatorów, pozwoli przetrwać i umocnić swoją pozycje najsilniejszym.
Fr / 2010-08-19 / źródło: rp.pl
Komentarze: