Niektóre koszty ponoszone przez nabywcę biletu na samolot to opata lotniskowa, za obsługę pasażera, podatek pokładowy czy opłata za tłumienie hałasu. W 10 krajach europy zostało przeprowadzone badanie mające na celu sprawdzenie, jakiego rodzaju opłaty dodatkowe są stosowane przez linie lotnicze.
Projekt objął swoim działaniem następujące linie lotnicze: Aer Arann, Air Berlin, Aireuropa, Air France, Air Lingus, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Czech Airlines, Estonian Air, Iberia, Icelandair, Iceland Express, KLM, Lufthansa, Malm Aviation, Norwegian, PLL LOT, Ryanair, SAS, Skyways, Spanair, Travel Service/Smart Wings oraz Vueling.
Badania pokazały że przewoźnicy najczęściej stosują następujące dodatkowe opłaty:
- za dokonanie rezerwacji/usługę/wydanie biletu - zdaniem linii lotniczych opłata ta ma pokryć część wydatków ponoszonych na konserwację systemu rezerwacji biletów online;
- paliwowa - większość skontrolowanych przewoźników pobiera tą opłatę, niezależnie od podstawowej taryfy lotniczej;
- ubezpieczeniowa - opłata ta została wprowadzona z powodu wysokich kosztów ubezpieczenia, które wzrosły po tragicznych wydarzeniach z 11 września 2001 roku;
- za bezpieczeństwo - oprócz opłat za bezpieczeństwo nakładanych przez porty lotnicze niektóre linie lotnicze dodatkowo nakładają swoje własne.
Zgodnie z obowiązującym prawem przewoźnicy lotniczy mają obowiązek informować swoich klientów o ostatecznej kwocie świadczonej usługi już podczas procesu rezerwacji biletu.
Badanie przeprowadzone było dwukrotnie - na przełomie listopada i grudnia 2008 roku oraz w czerwcu 2009 roku.