Grecja - Tesalia-Stomio (Olimp,Meteory,Skiathos) - relacja z wakacji

Zdjecie - Grecja - Tesalia-Stomio (Olimp,Meteory,Skiathos)

Zawsze marzyliśmy o wakacjach w Grecji... Na nasze greckie wakacje 2006,wybraliśmy małe nadmorskie miasteczko Stomio z biurem podróży „Tęcza”, z którym byliśmy już w Budapeszcie w 2004r.

Stomio - małe miasteczko położone ok.140 km od Salonik, na końcu Riwiery Olimpijskiej, gdzie kończy się masyw Olimpu, a zaczyna masyw Ossy (1.978)i zaczyna region Tesalia. Krystalicznie czyste morze, malownicze kamieniste zatoczki i niekończące się piaskowe plaże, gdzie góry Ossy spotykają się z morzem, czynią to miejsce niezwykle urokliwym. Stomio posiada rozległe piaszczyste plaże o łagodnym zejściu do morza. Parę małych hoteli, tawern, kilka sklepów wielobranżowych, art. plażowymi i pamiątkami, pensjonaty rodzinne ,czynią miasteczko ciągle jeszcze cichym i spokojnym w przeciwieństwie do głośnej i zatłoczonej Paralii. W miasteczku czuje się miłą i rodzinną atmosferę.

Nasz hotel Vlassis położony na zboczu gór Ossa, naprzeciw małego portu, z którego o świcie wypływały kutry rybackie, wieczorem wracały, tworząc miłą atmosferę miasteczka rybackiego. W naszym hotelu mieliśmy też niezapomniany wieczór grecki ze wspaniałą muzyką na żywo, zabawą oraz pysznymi potrawami kuchni greckiej i lokalnym winem Retsina...

Olimp, Litochoro, zamek Platamonas, Palios Panteleimon
Tą wycieczkę rozpoczęliśmy od wyjazdu na stoki Olimpu, a dokładniej na schronisko Stavros (944m n.p.m.), gdzie podziwialiśmy równinę Pierii. Następnie udaliśmy na taras widokowy, aby zobaczyć wąwóz Enipeas. Dalej zjechaliśmy do miasteczka Litochoro z którego udaliśmy się na spacer wśród bujnej roślinności i skalistych urwisk w wąwozie Enipeas. Mieliśmy też czas wolny w uroczym miasteczku Litochoro. Stamtąd udaliśmy się do malowniczego zamku krzyżowców Platamonas, który pięknie komponuje się na wzgórzu nad miasteczkiem Platamonas. Z zamku zachowały się mury obronne oraz baszta ,poza tym niewiele ruin zamku. Piękny jest widok na malownicze wybrzeże z murów obronnych tego zamku. Stamtąd udaliśmy się do dobrze zachowanej, wysoko położonej górskiej wioski Palios Panteleimon, prawdziwa urokliwa perełka. Stamtąd również roztaczał się wspaniały krajobraz okolicy oraz morza. To była bardzo fajna i przyjemna wycieczka, którą miło wspominamy.

Meteory
Wycieczka na Meteory to był obowiązkowy punkt na naszych wakacjach, jeden z głównych powodów odwiedzenia tej właśnie części Grecji. Do meteorów mieliśmy niewiele - ok. 2 godz. jazdy od naszej miejscowości Stomio. Po drodze odwiedziliśmy znaną Dolinę Tembi, gdzie znajduje się źródełko Afrodyty i piękny kościółek wykuty w skale. Pierwszym miejscem na Meteorach była Kalambaka, gdzie udaliśmy się do pracowni wspaniałych ikon bizantyjskich oraz sklepu z pamiątkami. Następnie podjechaliśmy pod niesamowite klasztory usytuowane na skałach ponad równiną tesalijską, to miejsce naprawdę robi piorunujące i niesamowite wrażenie - jest cudowne! Kolejno ukazują się nam wspaniałe klasztory usytuowane na malowniczych, wysokich skałach, w dole widzimy też miasteczko Kastraki - domy miasteczka na tle tych ogromnych skał wyglądają jak park miniatur. Udajemy się pod klasztory Varlaam oraz Megalo Meteor/Wielki Meteoron i mamy do wyboru - dwa szybko zwiedzić lub jeden powoli i spokojnie. Wybieramy jeden - Wielki Metoron, największy ze wszystkich, zwiedzanie tego klasztoru robi na nas wrażenie - tam ukazane jest codzienne życie zakonników i bogata historia na przełomie wieków. Widoki z góry gdzie znajduje się klasztor są niesamowite i niepowtarzalne, to miejsce jest obłędnie piękne i urokliwe, na pewno chcemy tam jeszcze wrócić, bo naprawdę warto!!!

One day cruise - czyli jeden dzień z kapitanem Kostasem / rejs na Skiathos
Z portu w Achilio wypływamy w niezapomniany rejs w kierunku archipelagu Sporad Północnych, na piękną i malowniczą wyspę Skiathos. Podczas rejsu kapitan Kostas wraz ze swoją rodzinką porywa wszystkich do radosnej greckiej zabawy. Podpływając do wyspy, ukazuje nam ona swoje malownicze widokówkowe piękno. Pobyt tam rozpoczynamy od stolicy wyspy - miasta Skiathos. Udajemy się na wzgórze, gdzie znajduje się mały kościółek, a przy nim taras widokowy z malowniczą panoramą miasteczka. Dalej udajemy się na spacer po miasteczku, którego architektura charakteryzuje się typową grecką zabudową - małymi, biało-niebieskimi domkami. Stamtąd płyniemy na złotą plażę Koukounaries, położoną w malowniczej zatoczce. Koukunaries jest jedną z najpiękniejszych plaż na wyspie - tam spędzamy miłe chwile na plażowaniu. Ta wycieczka była bardzo przyjemna i relaksująca. Warto odwiedzić tę wyspę.

W Grecji przeżyliśmy udane wakacje, spędzone na spokojnym wypoczynku oraz wypełnione ciekawymi wycieczkami. Planujemy kiedyś wrócić na kontynentalną Grecję aby zobaczyć historyczne Ateny i inne ciekawe miejsca. Myślimy również o wyspach Santorini, Kreta, Rodos, Korfu i Zakynthos ... ;) Oj, te marzenia!