Tunezja - Kairouan, El Jem, Monastir - relacja z wakacji

Zdjecie - Tunezja - Kairouan, El Jem, Monastir

Wykupiliśmy wycieczkę u rezydenta naszego biura podróży, wybraliśmy jednodniową gdyż nasz pobyt był za krótki, aby wybrać się na wymarzoną dwu-dniową Saharę.

Wczesnym rankiem wyjechaliśmy autokarem z hotelu z przewodnikiem - Tunezyjczykiem, który bardzo dobrze mówił po polsku. Najpierw udaliśmy się do świętego miasta islamu - Kairouan, gdzie zobaczyliśmy główne zabytki miasta. Na samym początku zobaczyliśmy słynne Baseny Aghlabidów z IX w., uważane za największe budowle hydrotechniczne średniowiecza. Po czym zwiedziliśmy przepięknie zdobiony różnorodnymi kaflami ceramicznymi wielki meczet Oqba Ibn Nafaa z 670 r., ulubione miejsce pielgrzymek rodzin z dziećmi. Po zwiedzeniu meczetu pojechaliśmy w głąb miasta, gdzie spacerowaliśmy wąskimi uliczkami najstarszej mediny w Tunezji. Złożyliśmy wizytę w legendarnej studni Bir Barouta, która jak głosi legenda, ma tajemne połączenie ze studnią Zem - Zem w Mekce. Następnie odwiedziliśmy miejsce słynące z ręcznej produkcji dywanów. Dywany bardzo dobrej jakości, różnorodne kolorystycznie, jednym słowem od wyboru do koloru. Podczas pokazu zostaliśmy poczęstowani ciepłą herbatką miętową mocno słodzoną - podobno najlepsze lekarstwo na upały.

Kairouan - Jedno z czterech świętych miejsc islamu. Podobno istnieje tu około 100 meczetów. Wielki meczet Sidi Ukby z VII w. jest najstarszym miejscem modlitw muzułmanów w Afryce Północnej i najświętszą budowlą Tunezji. Nie muzułmanie mogą wejść na przepiękny akardowy dziedziniec, a czasem wieżę minaretu, skąd roztacza się wspaniały widok panoramiczny. Nie zapominając też o tym, że Kairouan słynie z ręcznej produkcji dywanów wysokiej jakości... Na tutejszej medinie dominuje atmosfera powagi i dobrojeństwa, widać ślady dawnej świetności miasta.

Kolejnym miejscem do zwiedzania był przejazd do El Jem - dawnego rzymskiego miasta Thysdrus, gdzie złożyliśmy wizytę w rzymskim amfiteatrze z lll w. n. e., trzecim co do wielkości (po Rzymie i Kapui), a najlepiej zachowanym na świecie. Ma 148 m długości, 122 m szerokości i 427 m średnicy. Mieścił 30-35 tysięcy widzów. Wrażenia niesamowite, ogromna budowla pozostawiona i wypielęgnowana w stanie nie naruszonym przez tyle lat.

El Jem - Miasteczko z najbardziej spektakularną budowlą rzymskiej Afryki Północnej - amfiteatrem z lll w. n. e. Obecnie jest miejscem festiwali kulturalnych, koncertów i spektakli teatralnych. Wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Po El Jem pojechaliśmy do dawnej stolicy Tunezji - Mahdi, gdzie mieliśmy bardzo krótki postój przy nadmorskim cmentarzu oraz na medinie.

Mahdia - dawny port punicki, w X w. za czasów Fatymidów stolica Tunezji. Na uwagę zasługuje „Czarna Brama” Skifa El Kahla prowadząca na medinę, mury obronne, stare miasto, XVI-wieczna twierdza, port rybacki i muzułmański cmentarz nadmorski.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy do miasta pierwszego prezydenta Tunezji - Habiba Bourguiby - Monastiru. Zwiedziliśmy jego mauzoleum, meczet oraz grobowiec.

Monastir - popularny kurort nadmorski ze strefą turystyczną Skanes, luksusowymi hotelami zlokalizowanymi wzdłuż piaszczystej plaży. Podobno najczystsze miasto Tunezji, posiada przepiękną medinę - stara część miasta oraz imponujący Ribat. Rodzinne miasto byłego Prezydenta Republiki Tunezji, nieżyjącego juz Habiba Bourguiby - z pięknym mauzoleum usytuowanym w centrum miasta.

Po całym dniu zwiedzania tych pięknych miejsc wróciliśmy zmęczeni późnym popołudniem do hotelu. Wrażenia niesamowite, warto było się wybrać.

Szukasz wycieczki? Zobacz nasze propozycje wakacji w Tunezji:
  • Mahdia - oprócz portu rybackiego, mediny, nadmorskiego cmentarzu muzułmańskiego warto zajrzeć do Muzeum Salatka usytuowanego na miejscu antycznego Sullectum, obok cmentarza punickiego. Znajduje się tam wspaniała mozaika przedstawiająca lwa, godło jednego z bogaczy zamieszkującego niegdyś miasto.

• El Jem - oczywiście amfiteatr rzymski, a ponadto warto zobaczyć ruiny innego, mniejszego amfiteatru, wille rzymskie i muzeum ze wspaniałą kolekcją mozaik.

• Kairouan - wielki meczet Oquba Ibn Nafaa, Baseny Aghlabidów, Studnie Bir Barouta.

• Monastir - mauzoleum, meczet pierwszego prezydenta Tunezji.
  • warto pomyśleć o zakupie dywanu bądź niewielkiego dywaniku. My zakupiliśmy aż 3 niewielkie chodniki z kaszmiru za 10 - euro każdy, są bardzo dobrego gatunku, tylko niestety szkoda nam po nich chodzić. Są zatem piękną i estetyczną pamiątką;

• wybierając się na wycieczki przy 40 stopniowym upale najlepiej zabrać ze sobą bardzo dużo wody butelkowanej do picia;

• najlepiej dostosować skromny ubiór do zwiedzanych obiektów.