Twój pociąg się spóźnił? Zażądaj odszkodowania
Od 1 lipca 2011 pasażerowie, których pociąg ma opóźnienie, mogą ubiegać się o odszkodowanie. Rekompensata będzie wypłacona w przypadku, gdy skład ma opóźnienie przekraczające 1 godzinę.
Do tej pory o odszkodowanie za opóźnienia w ruchu pociągów mogli ubiegać się tylko pasażerowie PKP Intercity. Od 1 lipca 2011 obowiązek wypłaty rekompensat został rozszerzony na przewoźników obsługujących kolejowe połączenia międzynarodowe oraz ekspresy. Zmiany te nie dotyczą Tanich Linii Kolejowych (TLK) i InterRegio, jednak jak poinformował na konferencji prasowej prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) Krzysztof Jaroszyński, w kolejnych latach lista pociągów objętych odszkodowaniem będzie powiększana.
Wysokość odszkodowania
O odszkodowanie za opóźnienie pociągu można ubiegać się w sytuacji, gdy wynosi ono nie mniej niż godzinę. I tak w przypadku opóźnienia trwającego od 1 do 2 godzin, pasażerowi należy się rekompensata w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku, gdy pociąg spóźni się więcej niż 2 godziny, będzie to 50 proc. Przewoźnik musi wypłacić rekompensatę w ciągu miesiąca, w przypadku niedotrzymania tego terminu, można zgłosić taki fakt do UTK, który nakaże wypłatę na drodze administracyjnej.
Odszkodowania w razie wypadku
Ponadto od 1 lipca w pociągach, w których pasażerowie muszą obowiązkowo dokonywać rezerwacji miejsc, będą obowiązywały przepisy dotyczące zaliczek odszkodowań. Oznacza to, że w przypadku śmierci bądź zranienia pasażera, przewoźnik jest zobowiązany do wypłaty zaliczki na rzecz odszkodowania. Jej kwota musi być proporcjonalna do wielkości poniesionej szkody i ma zaspokoić bieżące potrzeby finansowe poszkodowanego pasażera. W sytuacji śmierci pasażera, zaliczka nie może być mniejsza niż 21 tys. euro.
Fr, fot. wikimedia.org / 2011-07-02
Komentarze: