Turystyczny Fundusz Gwarancyjny to konieczność?
Zdaniem Mariusza Górskiego - dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych, Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A. - Utworzenie funduszu jest konieczne i stanowi jedyną drogę do pełnego zabezpieczenia interesu klientów.
Gwarancje wydawane na obecnych warunkach nie są w stanie sprostać tym wymogom. Sumy gwarancyjne wielkich touroperatorów rosną, a ilość podmiotów zdolnych do wydania wielkich gwarancji maleje. Po wycofaniu się banków, obecnie na rynku tylko dwa podmioty są w stanie wydać gwarancje w wysokości kilkudziesięciu milionów złotych. Ponieważ gwarancje są obowiązkowe, a żaden podmiot nie jest zobligowany do wydania takowej, polski rynek touroperatorów może w szybkim czasie stanąć na krawędzi swej wydolności, bo nie będzie możliwości pozyskania gwarancji o wielkich wartościach.
Zasady funkcjonowania funduszu są jasne. Ponieważ jednak ma on być II filarem, a podstawę nadal będą stanowić gwarancje, główną kwestią staje się zmiana systemu naliczania gwarancji. Oczywistym powinno być, że wraz z narastaniem środków w funduszu, wymogi gwarancyjne powinny maleć.
Oprócz oceny ryzyka Fundusz powinien w razie upadłości prowadzić działania koordynujące pomiędzy upadłym touroperatorem, ubezpieczycielem, Urzędem Marszałkowskim i innymi podmiotami uczestniczącymi w procesie sprowadzania turystów do Polski.
Fr / 2014-08-03
Komentarze: