Warszawskie Okęcie doczekało systemu ILS wyższej kategorii
W połowie stycznia na lotnisku Okęcie uruchomiono system naprowadzania samolotów ILS II kategorii. Dzięki temu maszyny będą mogły lądować podczas trudnych warunków atmosferycznych, takich jak mgła czy śnieżyca.
ILS (Instrument Landing System) to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności i niskiego zachmurzenia. Umożliwia on precyzyjne prowadzenie samolotu od granicy zasięgu do pewnego punktu na ścieżce schodzenia lub do punktu przyziemienia na pasie startowym.
System ILS funkcjonuje w trzech kategoriach, różniących się minimalną widocznością przy której możliwe jest lądowanie. Najwyższa kategoria - IIIC daje możliwość lądowania nawet przy warunkach zerowej widoczności. W Polsce 10 lotnisk posiada ILS I kategorii, w połowie stycznia na krótszym pasie startowym lotniska Okęcie uruchomiono ILS z podwyższoną II kategorią - poinformowała Katarzyna Krasnodębska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
„Po przeprowadzeniu przez inspektorów ULC potrzebnych audytów sprawdzających, czy lotnisko spełnia normy bezpieczeństwa podczas funkcjonowania ILS w wyższej, II kategorii, w czwartek podpisano decyzję o rozszerzeniu tej kategorii w stołecznym porcie” - powiedziała Krasnodębska.
Na świecie standardem jest ILS III kategorii, pozwalający na lądowania samolotów przy zerowej widoczności.
Fr / 2010-02-02
Komentarze: