Estonia - Tallinn - relacja z wakacji

Zdjecie - Estonia - Tallinn
Początek wyprawy nastąpił dn. 29.12.2011. Wyjechaliśmy z Olsztynka około godziny 17:30. Droga długa, ale warto było wybrać się w taką podróż. Jechaliśmy drogą na Szczytno, Pisz, Giżycko, Orzysz, Ełk i kierowaliśmy się na przejście graniczne w Budzisku. Po drodze mijaliśmy ciekawe nazwy miejscowości, np. Wąglik ;)

Granice PL/LT minęliśmy o godz. 22:10 -> teleportacja na 23:10, a potem granice LT/EST.

Do samego Tallinna dotarliśmy 30.12.2011 około godz. 12:30. Pogoda nas nie rozpieszczała. Było bardzo wietrznie, zimno, a na dodatek padał deszcz. Byliśmy nieco wkurzeni, że tyle km, a tu nici ze zwiedzania pieszo. Kiedy się troszkę poprawiło poszliśmy nad brzeg morza Bałtyckiego. Spacerowaliśmy nie za długo. Kilka fotek i pojechaliśmy do portu. Mieliśmy chęć popłynąć promem. Rozmyśliliśmy się. Ponieważ nie zapowiadało się na poprawę aury, więc zmieniliśmy plan. Udaliśmy się w drogę na Łotwę - Ryga.

W Tallinnie wybierałam kasiorę w bankomacie
- 90,66 zł- 20 euro + 10 zł za wybieranie (PKO BP)
Estończycy są narodem protestanckim – większość obiektów sakralnych w Tallinnie jest więc protestancka, jednak w Tallinnie mieszka też duża mniejszość rosyjska, więc część obiektów jest prawosławna.

Na brzegu zatoki, na wprost odległego o kilometr Pałacu Kadriorg stoi pomnik upamiętniający 177 rosyjskich marynarzy, którzy zatonęli w 1893 wraz ze swoim okrętem wojennym ”Rusałka”.
Tallinn (est. Tallinn, od 1219 do 1918 Rewel est. Reval, także Lindanäs, Lyndanise, Kalevanlinna oraz Koływań) – stolica Estonii i port nad Morzem Bałtyckim (na południowym brzegu Zatoki Fińskiej).

Dawniej Tallinn był silnym ośrodkiem gospodarczym. Często osiedlali się w nim kupcy fińscy. W 1989 w Tallinnie założono Związek Polaków w Estonii. Tallińskie stare miasto zostało w 1997 wpisane na listę światowego kulturowego dziedzictwa ludzkości UNESCO (w tym samym roku wpisano na tę listę zespół zabudowy staromiejskiej Torunia). W 2002 r. odbył się w Tallinnie Konkurs Piosenki Eurowizji. Miasto jest obecnie jedną z najchętniej odwiedzanych stolic europejskich. W 2011 roku miasto to otrzymało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury.

Powierzchnia: 45 226 km2
Ludność: 1,4 mln
Waluta: Euro, wcześniej korona estońska (EEK)
Szczepienia: Nie ma zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego, nie wymaga się specjalnych szczepień. Jedynie w okresie letnim (Estonia jest krajem o podwyższonym zagrożeniu ukąszeniami przez kleszcze) zalecane jest szczepienie.

________________________________
ORP Orzeł* – polski okręt podwodny, jednostka wiodąca typu Orzeł. Zbudowany w stoczni Damen Schelde Naval Shipbuilding w Holandii, ze środków w części pochodzących ze składek społeczeństwa na Fundusz Obrony Morskiej.

„Orzeł” w składzie Dywizjonu Okrętów Podwodnych, brał udział w początkowym okresie obrony Wybrzeża, następnie internowany w stolicy Estonii Tallinnie, skąd zdołał zbiec i przedrzeć się do Wielkiej Brytanii. Zaginął wraz z całą załogą w niewyjaśnionych okolicznościach podczas patrolu na przełomie maja i czerwca 1940 roku.

* Info z -> http://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Orzeł_(1939)

W Tallinnie jest sporo hoteli, droższych, tańszych... ciekawym rozwiązaniem może być Hostel 16 Euro. Znajduje się dość blisko portu.