Oferty dnia

Polska - Katowice - relacja z wakacji

Zdjecie - Polska - Katowice
Skoro w tym roku wiosną powiedziałam: „A” i zaczęłam – od Nikiszowca – zwiedzać Katowice (które jako śląskie miasto przemysłowe zupełnie nie zainspirowało mnie dotąd do odwiedzin), nadeszła też pora na powiedzenie: „B”, by kontynuować poznawanie tego miasta.
Obecna faza jesieni jest bardziej wilgotną szarugą, niż tą „złotą, polską”, co nie sprzyja wycieczkom w góry, więc wyjazd w północnym kierunku i w zasadzie pod dach, wydał mi się dobrym pomysłem na spędzenie niedzieli i poznanie czegoś nowego. Jak się potem okazało, decyzja był trafiona, wyjazd dostarczył wielu wrażeń, o ciekawym, przyjemnym zabarwieniu.

Wyjazd do utworzonej przed trzema laty „Katowickiej Strefy Kultury” obejmował 2 punkty:

1/ Muzeum Śląskie
2/ Koncert w sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Obydwa obiekty jeszcze pachnące nowością ale też wzniesione z dużym rozmachem, w niezwykle dopracowany, wręcz perfekcyjny sposób, spełniając najwyższe standardy funkcjonalności i estetyki. Byłam pod wrażeniem!

Zazwyczaj przygotowuję się najpierw do wyjazdu. Czytam, szukam różnych informacji na temat tego, czego mogę oczekiwać w miejscach do których się wybieram. Choć właściwie zwykle wybieram się głównie w takie miejsca, które czymś mnie już wcześniej zaciekawiły i świadomie chcę je zobaczyć. Tym razem było całkiem inaczej. Pojechałam w ciemno. Moje wyobrażenia dotyczące muzeum okazały się chybione. No, może poza widokiem szybu górniczego w tle :) . Odbiór był absolutnie na plus. Zaskoczyła mnie mnogość obrazów pędzla wybitnych artystów - w galerii sztuki polskiej 1800-1945, spodobał mi się elektroniczny kącik edukacyjno-rozrywkowy (w którym dobrze się bawiły nie tylko dzieci, ale też osoby dorosłe; sama spróbowałam swoich sił w „Turnieju wiedzy”). Największym hitem wizyty w Muzeum, oczywiście w moim subiektywnym odbiorze, było dzieło współczesnego, izraelskiego artysty-rzeźbiarza stanowiące treść wystawy czasowej (od 17.09.2016 do 17.09.2017), zatytułowane „Odbicie”.

Natomiast sali koncertowej tak nie odpuściłam; słyszałam już trochę o niej a poza tym spenetrowałam w Internecie wszystko dokładnie, ze spacerem wirtualnym włącznie. I nie mogłam się doczekać, kiedy znajdę się tam na żywo.

Tyle moich osobistych wrażeń z tej podróży. Przedstawię jeszcze nieco podstawowych informacji o odwiedzonych obiektach- w rubryce „Porady i ważne informacje”, więcej można doczytać na bezpośrednich stronach internetowych:
Muzeum: www.muzeumslaskie.pl
Sala koncertowa: www.nospr.org.pl
Szczerze polecam te strony, zawierają dużo konkretów dotyczących samych obiektów, jak i eksponowanych zbiorów, a także ceny biletów, itp.
I oczywiście zapraszam też do galerii ilustrującej moją jesienną wycieczkę.
Planujesz wakacje? Zobacz nasze propozycje wycieczek:
Porady i ważne informacje
Nowy kompleks budynków Muzeum Śląskiego, znajduje się na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice, wraz z innymi powstającymi tutaj instytucjami tworzy od 2013 r. Strefę Kultury – nowe centrum życia kulturalnego miasta.
Większość ekspozycji znajdzie się w podziemnych salach, a historyczny pejzaż miasta jest wzbogacony jedynie o szklane boksy doświetlające wnętrza. Przeszklone boksy umożliwiają oglądanie wystaw w świetle dziennym, mimo iż znajdują się one na głębokości ponad 14 metrów poniżej poziomu terenu.
Konstrukcja zaprojektowana kompleksowo przez austriacką pracownię Riegler Riewe Architekten z Grazu, zakłada maksymalne wykorzystanie przestrzeni znajdującej się pod powierzchnią ziemi, a tym samym niewielką ingerencję w poprzemysłowy krajobraz.
Główną częścią kompleksu architektonicznego Muzeum Śląskiego stanowi 8-kondygnacyjny budynek, w którym aż 3 poziomy znajdują się pod ziemią.

Na zbiory muzealne składają się:

Galerie: sztuki polskiej od 1800 do 1945 roku, sztuki polskiej po 1945 roku i plastyki nieprofesjonalnej.

Wystawy stałe: Światło historii, Górny Śląsk na przestrzeni dziejów, Galeria śląskiej sztuki sakralnej, Laboratorium przestrzeni teatralnych - przeszłość w teraźniejszości, Centrum Scenografii Polskiej.

Wystawy czasowe: aktualnie jest to:
„Odbicie” - autorstwa Dani’ego Karavan’a, który znany jest w świecie sztuki jako autor monumentalnych założeń rzeźbiarskich. Pochodzący z Tel Awiwu artysta tworzył instalacje rzeźbiarskie w Izraelu, Francji, Niemczech, Korei Południowej czy Japonii. W Polsce po raz pierwszy zaprezentował swoją twórczość w 2015 roku, w Krakowie.

Instalacja Reflection / Odbicie / אָפּשפּיגלונג przygotowana została specjalnie z myślą o monumentalnej przestrzeni Galerii jednego dzieła w Muzeum Śląskim w Katowicach w nawiązaniu do fragmentu Hamleta W. Szekspira:

Zastosuj akcję do słów, a słowa do akcji, mając przede
wszystkim to na względzie, abyś nie przekroczył granic
natury; wszystko bowiem, co przesadzone, przeciwne jest
intencjom teatru, którego przeznaczeniem, jak dawniej
tak i teraz, było i jest służyć niejako za zwierciadło naturze,
pokazywać cnocie własne jej rysy, złości żywy jej
obraz, a światu i duchowi wieku postać ich i piętno.
(William Szekspir, Hamlet, akt III, scena 2, przekład Józefa Paszkowskiego).

Skomponowana z luster praca Reflection / Odbicie / אָפּשפּיגלונג pozbawia betonową Galerię jednego dzieła jej monumentalnego charakteru, oferując w zamian poczucie obcowania z totalną fikcją, w której można się odnaleźć w niekonwencjonalny sposób.
Instalację można oglądać na dwa sposoby – z dystansu, stojąc na wyznaczonej ścieżce lub wchodząc do środka. Ze względu na zastosowany do budowy instalacji materiał, osoby, chcące wejść do wnętrza instalacji, zobowiązane są do zdjęcia obuwia.

Autor: AniaMW / 2016.10
Komentarze:
Brak komentarzy.