Grecja - objazd - cz.1. Wstęp i Meteora - relacja z wakacji

Zdjecie - Grecja - objazd - cz.1. Wstęp i Meteora

Choć od wojen na Bałkanach upłynęło już trochę czasu, jeszcze w 2002 roku przejazd najprostszą drogą z Polski do Grecji przez kraje byłej Jugosławii pozostawiał wiele do życzenia, były też jakieś komplikacje na przejściach granicznych, więc - podobnie jak czynili to inni indywidualni turyści - zdecydowaliśmy się na podróż z wykorzystaniem promu z Włoch do Grecji. Wybraliśmy wariant długiej przeprawy: 23 godziny z Triestu do Igoumenitsy w tamtą stronę, a z Patras na Peloponezie (również do Triestu, jeszcze dalej i dłużej na wodzie) w drodze powrotnej.

Takie rozwiązanie miało też dodatkowe walory wypoczynkowo-poznawcze. Bo to i relaks, przemieszczamy się, jednak bez własnego nakładu energii, nocleg wygodny, w kabinie, a w ciągu dnia można od strony wody, spędzając czas na pokładzie obserwować krajobrazy malowniczego wybrzeża Chorwacji, Albanii i Grecji.

A oto szczegółowa trasa całej naszej podróży, z rozpiską na poszczególne dni:

• Bielsko-Biała - Zwardoń - Bratysława - Graz - Maribor - Triest - 16.00 prom (850 km)
  • Igoumenitsa - Meteora /2 noclegi/ 235 km
  • Delfy - Ateny (2 noclegi) 166 km
  • Ateny
  • Ateny - Korynt - Tolo (4 noclegi) 151 km
  • Tolo - Epidauros - Tolo (61 km)
  • Tolo - Nafplio - Tolo (20 km)
  • Tolo
  • Tolo - Mykeny - Patras (206 km)
  • Dzień na promie
  • Triest - Postojna - Catez (2 noclegi) 221 km
  • Basen termalny Terme Catez
  • Catez - Zagreb - Szombathely (253 km)
  • Szombathely - Bratysława - Zwardoń - Bielsko-Biała (492 km)
Razem - przez 20 dni - przejechaliśmy 3 213 km

Gdy wyjechaliśmy z promu na ląd Grecji - pokonaliśmy jeszcze ponad 200 kilometrów przez górzyste tereny, bliskie granicy z Albanią, do Kalambaki, gdzie zatrzymaliśmy się na przyjemnym, zacienionym Campingu „Meteora Garden”. Camping z basenem i widokiem na formacje skalne Meteory, a także z naturalnymi, dźwiękowymi „efektami specjalnymi” w postaci nieustannego, choć o różnym natężeniu w różnych porach dnia, koncertu cykad. To była nasza baza wypadowa do zwiedzania Meteory. Mieliśmy cały dzień do dyspozycji, więc spokojnie, bez najmniejszego pośpiechu mogliśmy nacieszyć się i wyjątkowym, budzącym podziw krajobrazem tego miejsca, i zwiedzaniem klasztorów mnichów prawosławnych, którzy od wieków to właśnie miejsce upodobali sobie do kontemplacji. Rano było bardzo spokojnie, w porze około południowej zrobiło się największe zagęszczenie odwiedzających, więc pod wieczór, jeszcze raz wybraliśmy się pomiędzy skalne „nogi słoniowe”, by jeszcze raz, bez tłoku popatrzeć... I to było to! Płaskie, zachodzące powoli słońce, uwypukliło trzeci wymiar całej tej przestrzeni. Gra światła i cieni nie trwała zbyt długo, bo ciemność szybko okryła skały, ale zanim mrok zatopił całą okolicę, wrażenia były niezapomniane.

W drugim odcinku relacji opiszę resztę naszej podróży po części kontynentalnej Grecji, a w trzecim - Peloponez.