Francja - Frejus - relacja z wakacji

Zdjecie - Francja - Frejus

Sześć dni z naszych długich wakacji w lecie 1997 roku spędziliśmy w południowej Francji, na Lazurowym Wybrzeżu zwanym też Riwierą Francuską. Podróżowaliśmy po Europie w piątkę, z naszymi gośćmi z Australii - Gosią i Staszkiem. Zatrzymaliśmy się w hoteliku sieci „Formule 1”; w miejscowości Fréjus/St-Raphaël.

Po długiej jeździe z Paryża gdy, w końcu, odnaleźliśmy hotel i wypakowaliśmy bagaże natychmiast pojechaliśmy na plażę wykąpać się w Morzu Śródziemnym. Bylem tak podekscytowany i zmęczony, ze skoczyłem do wody bez zastanowienia i po chwili zauważyłem pływający na falach portfel. Gdy do niego dopłynąłem ze zdumieniem stwierdziłem, ze to mój. Zapomniałem go wyjąć z kieszeni moich szortów... Cały wieczór musiałem suszyć suszarką paszport, prawo jazdy i banknoty :).

Fréjus/St-Raphaël stało się naszą bazą wypadową do wycieczek po Riwierze. Zrobiliśmy sobie całodniowe wyjazdy do Saint Tropez, Cannes i Antibes (gdzie spędziliśmy większą cześć dnia w Aquaparku z oceanarium, delfinarium i wieloma wielkimi zjeżdżalniami wodnymi - wtedy to było cos!) oraz do Monako.

Pamiętam jak przyjemnie było jeździć niewiarygodnie pięknymi i krętymi drogami wykutymi w klifach w kolorze ochry. Wspaniała pogoda, zapierające dech widoki, cudne plaże i zatoczki, urokliwe miasteczka, wibrujący glos cykad i cała niepowtarzalna egzotyka południa Francji - wszystko to bardzo nas urzekło. Były to niezapomniane wakacje...

Lazurowe Wybrzeże (fr. Côte d’Azur), znane także jako Riwiera Francuska - to odcinek wybrzeża Morza Śródziemnego we francuskiej Prowansji (region Prowansja-Alpy-Wybrzeże Lazurowe), rozciągający się od miejscowości Cassis na zachodzie (na wschód od Marsylii), aż po granicę włoską.

Jest to najważniejszy region turystyczny Francji, który odwiedza około 10 milionów turystów rocznie. Historia turystyki w tym obszarze sięga początków XIX wieku, kiedy to zimą przyjeżdżali tu bogaci Francuzi i Anglicy. Podczas okresu międzywojennego turyści pojawiali się także coraz częściej w lecie. Po II wojnie światowej na całym wybrzeżu powstała intensywna zabudowa dla celów wypoczynkowych: hotele, mariny, kąpieliska i kasyna.

Nazwy Lazurowe Wybrzeże użył po raz pierwszy francuski pisarz Stéphen Liégeard, który w 1887 wydał książkę zatytułowaną właśnie La côte d’azur. Za to Anglicy używali już wcześniej i nadal używają określenia Riviera (do której też wliczają część włoską wybrzeża) lub French Riviera (Riwiera Francuska).

Miasto Fréjus wraz pobliskim portem i miejscowością wypoczynkową Saint-Raphaël stanowią ciągłą zabudowę i wspólny organizm urbanistyczny. Miasto założone zostało w 45 r p.n.e. przez Juliusza Cezara na terenie prowincji Galia Narbonensis. rozbudowane i upiększone przez Oktawiana Augusta. Ojczyzna poety Korneliusza Gallusa i konsula Agrikoli. W okresie pryncypatu stacjonowała tu rzymska flota. Port zudowany przez Oktawiana Augusta. Z rzymskich czasów zachowały się liczne zabytki, w tym ruiny akweduktu, amfiteatr i inne.

Saint-Tropez to urokliwa miejscowość znana w świecie dzięki serii filmów o Żandarmie z Saint-Tropez z genialnym francuskim komikiem Louisem de Funes w roli głównej. Znajdują się tu m.in. piękne plaże i pełna drogich jachtów marina. Można też zobaczyć słynny posterunek Żandarmerii.

Znane na całym świecie dzięki festiwalom filmowym Cannes od czasów średniowiecza aż do początku XIX wieku było małą rolniczą i rybacką osadą. W latach 30. XIX wieku zostało odkryte przez francuską i zagraniczną arystokrację, która zbudowała tutaj swoje rezydencje. Główną promenadę miasta wyznacza bulwar La Croisette wzdłuż którego ciągną się jedne z najdroższych hoteli w mieście wśród których najchętniej odwiedzany przez gwiazdy filmowe to słynny hotel Carlton - InterContinental.

Antibes to kolejna piękna miejscowość na Lazurowym Wybrzeżu. W drugiej połowie lat czterdziestych XX w. w Antibes przebywał i tworzył Pablo Picasso. Jego ceramiczne dzieła stanowią trzon tutejszego Muzeum Picassa. W mieście znajduje się wielki Aquapark z oceanarium, delfinarium, licznymi basenami i wodnymi zjeżdżalniami.