Hiszpania - Granada - relacja z wakacji

Zdjecie - Hiszpania - Granada

Po zwiedzeniu starej, mauretańskiej dzielnicy Albaicin pojechaliśmy do centrum Granady. W Granadzie zwiedziliśmy Kaplicę Królewską i Katedrę. Mieliśmy dwie godziny dla siebie wiec pochodziliśmy ulicami miasta i odwiedziliśmy urokliwy arabski bazarek.

Granada (Grenada) to miasto w dolinie rzeki Genil (dopływ rzeki Gwadalkiwir), w Górach Betyckich o populacji ok. 275 tys. mieszkańców. Stolica prowincji o tej samej nazwie. Ośrodek handlowy, przemysłowy i kulturalny. Jedna z najważniejszych miejscowości turystycznych w Hiszpanii, słynna z pięknego położenia, licznych zabytków i niezapomnianych krajobrazów. Szczególny urok Grenady polega na tym, że w ciągu kilku godzin można jeździć na nartach w górach Sierra Nevada, a potem kąpać się w Morzu Śródziemnym na Costa del Sol, oddalonym o ok. 70 km.

Historia Granady jest niezwykle ciekawa. VII w. p.n.e. powstała tu osada Iberoceltów, w V w. p.n.e. kolonia grecka o nazwie Elybirge. Potem Granada została opanowana przez Kartaginę, a w końcu przez Rzymian, którzy nazwali ja Florentia. Następnie pozostawała pod panowaniem cesarstwa bizantyjskiego (551-615) i królestwie Wizygotów (615-711). Muzułmanie przybyli tu w roku 711.

W latach 1238-1492 stolica emiratu Grenady i rozkwit miasta po zawarciu przymierza z Kastylią. Schronienie znaleźli tutaj islamscy wygnańcy z Kordowy i Sewilli, po zajęciu przez chrześcijan zachodniej Andaluzji. Grenada stała się największym (ok. 400 000 mieszkańców) i najbogatszym miastem Półwyspu Iberyjskiego.

W 1492 Granada została przejęta przez Kastylię jako ostatni punkt oporu muzułmanów. Muzułmanom dano do wyboru - przymusowy chrzest lub wygnanie. Tych, którzy wybrali chrzest nazwano Moryskami (małymi Maurami).

Najbardziej znane zabytki z okresu po Rekonkwiscie to Kaplica Królewska Capilla Real - miejsca pochówku Królów Katolickich (1504), Katedra (1523 - początek budowy), pałac Karola V a Alhambrze (1526).

Po wygnaniu w 1609-14 Morysków Granada przeżywała regres gospodarczy. W 1812 roku pod okupacją francuską. W okupujących Granadę wojskach napoleońskich były także oddziały polskie.

Po zwiedzeniu Granady pojechaliśmy na nocleg do hotelu Torreon w małej, pięknie położonej pośród wzgórz, miejscowości Albolote.

Szukasz wycieczki? Zobacz nasze propozycje wakacji w Hiszpanii:

Przebywając w Hiszpanii w okresie wakacji należy pamiętać, że banki są czynne tylko rano, do sjesty. Po godzinie 13:30 można tylko skorzystać z bankomatów. Dla większości Polaków nie jest to pewnie problem, bo mogą wymienić złotówki na euro w Polsce. Ja próbowałem wymienić australijskie dolary i miałem z tym spory kłopot. Udało mi się to dopiero po paru dniach. Na szczęście mieliśmy wystarczającą ilość euro :)