Nowa Zelandia - Milford Sound - relacja z wakacji

Zdjecie - Nowa Zelandia - Milford Sound

Choć w linii prostej z Queenstown do Milford Sound jest zaledwie ok. 80 km to miejsca te są oddzielone wysokimi górami więc do fiordu musieliśmy jechać naokoło przez Lumsden i Te Anau. Trasa liczy 295km wiec wyjechaliśmy grubo przed świtem. Droga wiedzie przez piękne tereny a ostatni, górski i bardzo kręty odcinek zaskakuje cudownymi widokami. Liczącym 1,2 km tunelem Homer Tunnel wjeżdża się do wąwozów pokrytych puszczą deszczową, którymi dojeżdża się do samej zatoki.

Milford Sound to piękne miejsce. Z przystani wykupiliśmy bilety na rejs przez cały fiord aż do jego ujścia na morze Tasmana i z powrotem. Popłynęliśmy statkiem Lady of the Sounds. Nie rezerwowaliśmy wcześniej biletów i mieliśmy szczęście dostać dużą „last moment” zniżkę.

Rejs trwał kilka godzin i było to niezapomniane przeżycie. Piękne góry, wodospady, skały z wygrzewającymi się fokami. Każdy zakręt fiordu przynosił zaskakujące i zapierające dech widoki. Na morzu Tasman Sea statek wykonał zwrot o 180 stopni i mogliśmy podziwiać fiord widziany od strony morza.

W drodze powrotnej statek podpłyną pod jeden z wielkich wodospadów. W programie był też postój przy podwodnym obserwatorium, gdzie można było podziwiać podmorską faunę i florę, w tym, charakterystyczne dla tego miejsca, czarne koralowce.

Na szczęście mieliśmy świetną pogodę choć tuż przed naszym przybyciem padało. Dzięki temu mogliśmy oglądać liczne kaskady spływające z gór do wód fiordu. Świetna wycieczka, polecam wszystkim.

Milford Sound to miejsce, które, będąc w Nowej Zelandii, zdecydowanie trzeba odwiedzić i odbyć rejs wzdłóż fiordu. Bilety na statki można kupić na przystani. Można tez się tam załapać na różne promocje i zaoszczędzić sporo kasy. Nie zapomnijcie aparatu i dodatkowych kart i baterii bo piękne widoki gwarantowane. Ja zapomniałem baterii do aparatu i musiałem cykać fotki gorszym i dlatego nie są one zbyt dobrej jakości.

Milford Sound - Zatoka Milforda, a po maorysku Piopiotahi, to fiord w południowo-zachodniej części Wyspy Poludniowej na terytorium Fjordland National Park.

Fiord ma 20 kilometrów długości i wysokie strome brzegi, jest płytki przy wejściu, głęboki w środkowej części. Uformowany został w czasie ostatniej ery lodowcowej przez spływające do morza wody lodowca, które wyżłobiły głęboki rów. Po wycofaniu się lodowca dolinę zalały wody morza Tasman Sea.

Jest to jedna z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Nowej Zelandii. Zatoka Milforda odznacza się unikalnym składem fauny i flory. Sąsiadujące ze sobą słone i słodkie wody tworzą środowisko, które jest w częściach jeziorem oraz oceanem. Charakterystycznym punktem, będącym ikoną zatoki jest góra Mitre Peak (1695 m n.p.m.) znajdująca się przy wejściu do zatoki.

Milford Sound to jedno z najbardziej deszczowych miejsc na Ziemi. Zaledwie co trzeci dzień jest bezdeszczowy. Pochodząca z deszczu woda spada ponad 300 metrowymi kaskadami. Woda deszczowa spływa po mchach i bogatej w humus glebie, co sprawia, że woda fiordu ma kolor herbaciany.