Podróże, wakacje
Wakacje
Nawigacja: Strona główna » Artykuł
Porada miesiąca: Zobacz jak tanio zarezerwować hotel! >>

Metro w Rzymie

Metro w Rzymie

Metro w Rzymie w praktyce - ceny biletów, trasy metra. Wszechobecny tłok, korki, wysokie opłaty za parkowanie i wjazd do miasta sprawiają, że metro jest najszybszym środkiem lokomocji w Rzymie.
 

O metrze w Rzymie krążą wśród turystów różne opinie. Dla jednych jest świetnie zorganizowane i przemyślane, dla drugich chaotyczne, inni narzekają na kiepski komfort jazdy. Bezdyskusyjny jest jednak fakt, że poruszając się metrem dostaniemy się do wszystkich najważniejszych zabytków miasta, oszczędzając przy tym pieniądze i czas. Transport publiczny w obrębie Rzymu został ujęty w zintegrowany system biletowy METERBUS, dzięki czemu jeden bilet jest ważny we wszystkich środkach transportu (autobusy, tramwaje, trolejbusy).

Wycieczki do Włoch - sprawdź ofertę i ceny >>

Obecnie Rzym posiada dwie podziemne linie metra:

  • Linia A (czerwona) - kursuje na trasie Anagnina - Battistini, dotrzemy nią do: Watykanu, Muzeów Watykańskich, Schodów Hiszpańskich, Fontanny di Trevi, Bazyliki św. Jana na Lateranie;
  • Linia B (niebieska) - kursuje na trasie Laurentina - Rebibbia, dotrzemy nią do: Colosseum, Circo Massimo, Bazyliki św. Pawła za Murami.

Obie linie krzyżują się na stacji Termini, która jest nie tylko główną stacją przesiadkową metra, ale też centrum komunikacji - znajduje się tam główny dworzec kolejowy i autobusowy. Metro kursuje od 05.30 - 23.30, w piątki i soboty do 01.30. Uwaga!!! W związku z budową trzeciej linii metra od stycznia 2011 do kwietnia 2012 skrócono czas kursowania linii A: od niedzieli do piątku jeździ ona do 21.00, w soboty do 01.30. Czas oczekiwania jest krótki i wynosi od 3 do 10 minut, godziny szczytu przypadają na 07.30 - 9.30 rano i 16.00 - 19.30 po południu. Metro jest zazwyczaj zatłoczone; na „luzy” możemy liczyć w sierpniu, który we Włoszech jest miesiącem urlopowym i duża część mieszkańców wyjeżdża wtedy na wakacje.

Ceny i rodzaje biletów:

  • BIT - jeden przejazd metrem, dowolna liczba przejazdów innymi środkami komunikacji przez 75 minut od momentu skasowania, cena 1 euro. Gdy przesiadamy się na metro bilet powinien być skasowany na bramkach i jest ważny do końca podróży. Gdy jedziemy metrem bilet jest ważny od momentu skasowania do ponownego przejścia przez bramki.
  • BIG - bilet całodniowy, dowolna ilość przejazdów wszystkimi środkami komunikacji, ważny do godziny 24.00, cena: 4 euro
  • BTI - bilet trzydniowy, dowolna ilość przejazdów wszystkimi środkami komunikacji do godziny 24.00 trzeciego dnia od momentu skasowania, cena: 11 euro
  • CIS - bilet tygodniowy, dowolna ilość przejazdów wszystkimi środkami komunikacji do godziny 24.00 siódmego dnia od momentu skasowania, cena: 16 euro
  • Dostępne są również abonamenty miesięczne i roczne.

Gdzie kupić bilety?
Bilety można kupić w automatach, kioskach z gazetami (edicola), sklepach tytoniowych (tabaccheria, tabaccaio), barach, kasach biletowych znajdujących się na większych stacjach: Battistini, Cornelia, Ottaviano, Lepanto, Spagna, Termini, Anagnina, Rebibbia, Ponte Mammolo, Eur Fermi, Laurentina oraz na pętlach tramwajowych i autobusowych. Możliwe jest też kupienie biletu przez SMS.

Niestety w metrze nie są przewidziane zniżki dla studentów, uczniów, seniorów i niepełnosprawnych. Są one dostępne tylko dla mieszkańców w abonamentach miesięcznych i rocznych. Nie ma także biletów grupowych. Dziecko do lat 10 podróżuje za darmo, pod warunkiem, że jest w towarzystwie dorosłego. Kara za brak ważnego biletu wynosi 50 euro.

Bezpieczeństwo
Prawdziwą plagą metra są kieszonkowcy polujący zwłaszcza na roztargnionych turystów. Aby uniknąć nieprzyjemności należy unikać noszenia pieniędzy i rzeczy wartościowych w kieszeniach, torebki i plecaki najlepiej trzymać z przodu. Bądźmy czujni, gdy koło nas zaczyna być nagle tłoczno i ruchliwie. Całkiem możliwe, że to sprytni złodzieje robią „sztuczny tłum”.

Metro w Rzymie sukcesywnie dostosowuje się do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na większości stacji zainstalowane są obecnie specjalne windy.

Oprócz linii podziemnych istnieją kolejki naziemne (miejskie i regionalne), łączące centrum z peryferiami. Jeżeli jednak planujemy wyjechać poza obszar miejski (obwodnica Rzymu) musimy kupić bilet strefowy.

Od dawna trwają prace nad trzecią linią metra (Linia C). Budowa trwa długo między innymi ze względu na konieczność przeprowadzenia dokładnych badań archeologicznych. Linia ma być oddawana do użytku etapami. Zakończenie planowane jest na rok 2018, inwestycja ma kosztować około 3,5 miliarda euro.

Szczegółowe informacje na temat komunikacji miejskiej w Rzymie znajdują się na stronie www.atac.roma.it (wersja włoska i angielska). Warto tam zajrzeć przed podróżą, by uzyskać aktualne informacje i wyszukać najlepsze połączenie.

/ awo, fot. wikimedia.org /

Komentarze:


Brak komentarzy.


Aby skomentować musisz być zalogowany.

REKLAMA