Co kupujemy w strefie wolnocłowej na lotnisku?
Zagraniczne wyjazdy wakacyjne to dobra okazja, żeby zrobić zakupy w sklepach w strefie wolnocłowej na lotnisku. Co najczęściej kupujemy, jakie produkty najszybciej znikają z półek?
Kilka słów o „wakacyjnym” kliencie
Wakacyjne zakupy na lotniskach nie tylko różnią się od pozasezonowych pod względem ilościowym. Różnica polega przede wszystkim na zawartości koszyka. W sezonie urlopowym na lotniskach dominuje inny profil pasażera, a co za tym idzie, także inne potrzeby zakupowe.
W porównaniu z okresem międzywakacyjnym, w lecie wielokrotnie wzrasta liczba pasażerów lotów charterowych, podczas gdy odsetek pasażerów tanich linii lotniczych podróżujących w celach zarobkowych (kierunki północne, m.in. Wielka Brytania, Irlandia), notuje lekki spadek.
Dzięki obowiązkowi ewidencji kart pokładowych kupujących w celach akcyzowych Baltona ma dostęp do analizy klienta, zarówno pod względem kierunków podróży, jak i potrzeb zakupowych. Statystyki pozwalają dostosować ofertę produktową do oczekiwań klientów. Pasażer wybierający się na urlop najchętniej kupuje perfumy i kosmetyki, ta kategoria produktowa stanowi około 25 proc. całości zakupów dokonywanych przez turystów, oraz importowane alkohole - 25 proc. Powszechnymi produktami w koszyku są kosmetyki pielęgnacyjne do opalania, prasa i książki stanowiące niezbędny element urlopów oraz produkty z szeroko rozumianej kategorii „artykuły pierwszej potrzeby”, czyli rzeczy, których w ferworze pakowania pasażerowie zwyczajnie zapomnieli spakować do walizek.
Dlatego znane marki kierują odrębne linie produktów przygotowane specjalnie pod kątem osób podróżujących w celach wypoczynkowych, niedostępne w asortymencie poza sezonem. I tak, na stoiskach znaleźć można kosmetyki nawet o 30 proc. tańsze niż w tradycyjnej ofercie sklepowej, również w zestawach niedostępnych poza strefą wolnocłową, jak komplety podróżne, miniaturowe wersje, czy promocyjne duo-packi, podróżne zestawy słodyczy, marki ekskluzywne dostępne wyłącznie w sklepach Baltona, popularne produkty w rozmiarze „mega”, alkohole w butelkach PET, miniaturowe „małpki”, czy limitowane edycje luksusowych alkoholi przeznaczone do sprzedaży wyłącznie w sklepach wolnocłowych. Dodatkowo w ofercie klienci znajdą akcesoria selektywnych marek z najnowszych kolekcji jak zegarki, biżuteria, okulary, torby, torebki, walizki.
Co kupujemy wracając do kraju?
Wśród klientów polskich sklepów wolnocłowych w sezonie wakacyjnym rośnie także odsetek pasażerów, którzy nie wyjeżdżają na urlop, a z niego wracają. Obcokrajowcy odwiedzający Polskę coraz chętniej do koszyków wrzucają dostępne w sklepach Baltona produkty regionalne.
- Największym zainteresowaniem cieszą się alkohole polskich marek i artykuły spożywcze produkcji regionalnej, najbardziej kojarzone z Polską, jak słodycze, kabanosy, grzybki, chrzan czy powidła. Oczywiście w ofercie znajdują się drobne pamiątki, jak magnesy, t-shirty, czy kubki, ale i artykuły z wyższego segmentu cenowego, np. wyjątkowa biżuteria z bursztynem bałtyckim - powiedział Andrzej Uryga z Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego „Baltona” S.A.
W Polsce coraz wyraźniej widać trend zakupów produktów regionalnych, bardzo popularny w sklepach Baltony na innych europejskich lotniskach. Przykładowo w porcie lotniczym w Montpellier największą popularnością cieszą się langwedockie wina, lokalnie wytwarzane sery, foie gras, na lotnisku w sardyńskim mieście Alghero klienci najchętniej kupują oliwki z miejscowych upraw, tłoczone w regionie oliwy, czy produkowane na wyspie makarony. Dlatego też firma systematycznie rozszerza ofertę produktów o nowe pozycje.
Fr / 2014-09-10
Komentarze: