Każdy kierowca powinien zadbać o prawidłowe, poprawne działanie układu hamulcowego swojego pojazdu, bowiem jego sprawność decyduje w dużej mierze o bezpieczeństwu na drodze. Między innymi ryzyko wypadku rośnie, jeśli w samochodzie wykorzystywane są mocno zużyte klocki hamulcowe. Jakie sygnały świadczą o tym, że ten element układu hamulcowego nadaje się do wymiany?
Pisk lub inny, przenikliwy dźwięk, jaki wyraźnie słyszalny jest podczas hamowania, świadczy o znacznym zużyciu klocków hamulcowych. Może też być wynikiem zużycia lub uszkodzenia tarcz hamulcowych i pulsowania pedału hamulca. W pierwszej kolejności trzeba w takiej sytuacji sprawdzić stan klocków.
Grubość okładziny na klockach hamulcowych jest najlepszym wskaźnikiem tego, czy nadają się one już do wymiany. Większość producentów umieszcza już na wspomnianych okładzinach klocków hamulcowych specjalny rowek, który służy do oceny ich grubości. Kiedy zaciera się, konieczna jest wymiana klocków. Na ogół znika on, kiedy grubość okładziny jest mniejsza niż 1,5 mm.
Przejechanie około 20-25 tys. km w mieście przy częstej konieczności hamowania lub 45-50 tys. km na dłuższych trasach poza miastem, na autostradach i drogach ekspresowych. Każdy producent może dawać swoim klientom, właścicielom konkretnych modeli i marek pojazdów, indywidualne wytyczne co do częstotliwości wymiany klocków hamulcowych.
Więcej cennych informacji na temat użytkowania klocków hamulcowych znajdziesz na stronach poradnika prowadzonego przez sklep Motochemia - http://www.motochemia.pl/porady-motoryzacyjne-nc-5_2.html
Wskazania diagnostyczne mechanika - podczas corocznego, obowiązkowego przeglądu diagnosta może poinformować właściciela pojazdu o tym, że jego klocki hamulcowe znajdują się w nienajlepszym stanie i warto byłoby wymienić je na nowe.
Zbyt niski poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku, który w nowych samochodach sygnalizowany jest czerwoną lampką na desce rozdzielczej, może oznaczać starte klocki hamulcowe. Kiedy klocki się zużywają, poziom płynu obniża się.
Głośny, szurający dźwięk występujący przy hamowaniu to sygnał tego, że blaszka klocków hamulcowych muska tarcze i zaczyna brzęczeć. Jeśli dźwięk jest bardzo głośny może to oznaczać, że klocka już w ogóle nie ma i natychmiast należy udać się do warsztatu mechanicznego.
Mając pewność, że klocki hamulcowe nadają się do wymiany, trzeba kupić odpowiednie części. Zaleca się wymianę klocków na co najmniej jednej osi - czyli pary. Najlepiej byłoby nabyć klocki oryginalne lub zamienniki renomowanych producentów. Komplet dwóch klocków kosztuje od 200 do 500 zł.
podroznik33 | Wyglada na to, że moje klocki sa juz do wymiany. Zamowilem zamienniki delfi bo mechanik krzyknal stanowczo za duzo za orginaly i jak tylko przyjada umawiam sie na wymiane bo z hamulcami nie ma zartow i musza byc sprawne zwlaszcza ze czeka mnie dalsza podroz w najblizszym czasie |